Hengelose IJsclub

Opgericht 2 december 1888

Schaatsen op IJsbaan Twente met de Hengelose IJsclub De schaatsvereniging van Hengelo De schaatsclub van Hengelo De schaatsvereniging van Hengelo op de IJsbaan Twente Schaatsers uit Twente komen bij de Hengelose IJsclub

Skeelertraining

Bij de Hengelose IJsclub wordt skeelertraining gegeven aan pupillen, junioren en recreanten en wedstrijdgroepen. Op maandagavond is er vrij skeeleren voor leden van de HIJC. Voor jongeren die willen leren skeeleren en geen lid zijn van de Hengelose IJsclub zijn er clinics.
De skeelertrainingen van de Hengelose IJsclub worden gegeven op Combibaan Hengelo.

Pupillen

De skeelertrainingen voor pupillen en junioren-1 zijn op maandagavond van 18.30 uur tot 19.30 uur.

Eerste training: maandag 10 april 2017

LET OP: helm en knie, pols en elleboogbeschermers verplicht; ook hardloopschoenen(sportschoenen, gympen) meenemen; plastic flesje/bidon met water. Als het regent of als de baan nat is gaat het skeeleren niet door, maar wordt er wel een looptraining gegeven!
 

Trainers zomer 2017
Trainers pupillengroep 1: Ingrid Beld en Jeroen Abbink
Trainers pupillengroep 2: Stefan van Ekeren en Isa Groenewoud
Trainer pupillengroep 3: Ella Groenewoud
Trainer pupillengroep 4: Joyce Leusink
Trainer pupillengroep 5: Bob Groenewoud
Trainer pupillengroep 6 en 7: Roelof Eshuis
E-mailadressen trainers staan hier.  

Recreanten (senioren en junioren)

Maandagtraining:

Onder leiding van een trainer kan er recreatief geskeelerd worden op verschillende niveaus  Ook de junioren recreanten hebben training tijdens dit uur.
Maandag van 18.30 uur tot 19.30 uur.
Trainers: Gerard Bootsveld en Erwin van de Sande.

Dinsdagtraining (gevorderden):

Op dinsdagavond trainen gevorderde recreanten op Combibaan Hengelo. Dit is een gecombineerde schaatsondersteunende training met daarna skeelertraining. Beide duren drie kwartier.
Dinsdag van 19.00 uur tot 20.30 uur.
Trainer: Hans Vollenbroek
 

Wedstrijdgroepen en Marathongroep:

 De wedstrijdgroepen en de marathongroep hebben hun eigen trainingsschema.

G-Skeeleren

De Hengelose IJsclub biedt ook speciale schaats- en skeelertrainingen aan voor iedereen met een verstandelijke beperking (8 - 80 jaar). Kijk op de G-Skeelerenpagina.

Skeelerclinics voor jongeren

We organiseren ook skeelerclinics voor jongeren die geen lid zijn van de Hengelose IJsclub. We willen de kinderen laten ervaren hoe leuk het is om te skeeleren. Voor meer informatie kijk op de pagina: Skeelerclinics

Gratis skeelerlessen

Kinderen en volwassenen kunnen gratis en geheel vrijblijvend 2 keer komen skeeleren bij de Hengelose IJsclub. Wij delen u in bij een groep die bij uw niveau past en u traint twee keer mee met de grootste schaatsvereniging van Twente op Combibaan Hengelo. Ga hier naar de pagina om u aan te melden.

Vrij skeeleren

Combibaan Hengelo stelt in de maanden mei tot half september (m.u.v. de vakantieperiode in de zomer) op maandagavonden, van 18.30 tot 19.30 uur, de baan open voor iedereen.
Er hoeft voor het gebruik van de baan tijdens dit uur geen entreegeld betaald te worden. Het clubhuis van de Hengelose IJsclub zal open zijn. Bezoekers kunnen hun eigen skeelers en veiligheidsuitrusting meenemen, een helm is verplicht en het dragen van knie-, pols- en armbeschermers wordt zeer aangeraden.
Ook is er de mogelijkheid ter plaatse skeelers en veiligheidsuitrusting te huren. Een set skeelers inclusief veiligheidsuitrusting huurt u voor € 3,50.

Er gelden de volgende regels:

  • Voor het skeeleren eerst melden en inschrijven in het clubgebouw
  • Baan alleen open om te skeeleren
  • Helm dragen verplicht
  • Skeeleren is op eigen risico

 

Veilig inline-skaten

Skates en skeelers

Om met de deur in huis te vallen‘skeelers’ bestaan niet. Wel bestaan er verschillende type skates met verschillende toepassingen en onderscheidende kenmerken. De skate die bij een schaatsvereniging als de onze het meest in de belangstelling staan is de speedskate, bedoeld voor de hoge snelheid.

 

De Speedskate (skeeler)

Deze skate heeft een frame met 4 grote wielen met een diameter van 100 tot 110 mm. De schoen is stevig met een lage schacht. Deze schacht is wel duidelijk hoger dan een schaatsschoen. Meestal is de schoen uitgerust met een of meerdere ‘buckles’ waarmee de schoen nog strakker om de voet gebonden kan worden (deze buckle is dus niet bedoeld om de veters op te bergen. Het draait bij een speedskate om weinig rolweerstand (grote wielen) en controle (nauw sluitende strakke schoen).

Skeeleren met een schaatsschoen raden wij af! Het oneffen wegdek gecombineerd met de hoogte van de skeeler zorgt voor te weinig controle over de beweging en een hoge en vaak pijnlijke belasting van de voet.

Skeelers met een frame van vijf wielen zijn van een verouderd concept. Vier grote wielen combineert een lagere rolweerstand met een hogere wendbaarheid hetgeen inline skaten een stuk plezieriger maakt. Vier wielen zijn aan te raden boven 5 wielen.

Veelal wordt beweerd dat op 5 wielen de schaatstechniek beter benaderd kan worden. Doordat de schaatstechniek op asfalt niet de meest prettige techniek is wordt dit al snel een onplezierige ervaring. 

De Fitness-skate

Ook de recreatieskate heeft grote wielen van zo’n 90 tot 100 mm. Deze skate is echter ook gericht op comfort. Vandaar dat de schacht hoger is en is uitgerust met een polstering. Hiermee worden drukpunten voorkomen. Lange tochten zijn op deze skates goed te rijden. Wel moet men opletten dat de hoge schacht de skater niet belemmert in het aannemen de gewenste schaatshouding. Hetgeen wel vaak het geval is. Overigens komen ook in dit type skates onderstellen met 110mm wielen voor.

 

 

 

 

 

De Recreatie skate

Dit type skate is vooral op comfort gericht. Een ruim gepolsterde schoen in combinatie met vrij zachte wielen van 80 mm doornee in een kort frame. Door deze eigenschappen wordt de skate weer minder geschikt om lange tochten mee te rijden of de techniek te trainen. De rolweerstand is immers hoger en de controle is minder. Deze skates moeten dan ook gezien worden als instap model.

 

 

 

 

 

 

 

De Kinderskate

Voor de jongste pupillendie feitelijk zijn er tegenwoordig‘meegroeiskates’ op de markt. Het teendeel van de schoen kan zo’n 4 maten uitgeschoven worden door een combinatie van een verschuifbare zool en een elastisch bovenwerk.

 

 

 

 

 

 

 

De Wielen

Wielen zijn er in veel soorten, maten en merken. De grootte van het wiel hangt samen met het frame dat je hebt. Een 100mm wiel past nu eenmaal niet in een 80mm frame. Voor het skaten op snelheid en/of lange tochten zijn harde wielen (85A) aan te raden. Zachtere wielen hebben meer grip. Hardere wielen hebben minder grip maar gaan langer mee.

Voor wielen geldt wel dat goedkoop duurkoop is. Kies een wiel wan een bekende producent zoals Bont, Matter, Hyper of MPC. Daarmee kun je eigenlijk geen foute keuze maken. Voor regenwielen is er op het moment maar één wiel aan te raden: de MPC Storm Surge.

De Lagers

Ook aan lagers bestaat er een enorme hoeveelheid aan soorten (het aantal maten is beperkt). Chroomstaal, koolstofstaal en ceramisch materiaal en combinaties tussen staal en keramiek zijn tegenwoordig op de markt. De keramische lagers zijn uniek, lage rolweerstand en ze roesten niet. Door de enorme prijs zijn deze maar voor weinigen onder ons interessant.

Voor de meesten van ons zijn de stalen lager voldoende waarbij de kwaliteit soms in de prijs tot uitdrukking komt. Maar je soms goede lagers voor weinig kunt vinden. Ook van belang is dat de lagers een goede afdichting hebben. Vuil beperkt de levensduur van de lagers ernstig.

Nat wegdek

Skeeleren en skaten op een nat wegdek is niet aan te raden. Ten eerste is een nat wegdek erg glad en dus heb je minder grip. En dat betekent dat de kans op vallen veel groter wordt. Maar ten tweede worden de lagers in de wieltjes nat en die lagers zijn allergisch voor nattigheid, want ze roesten onmiddellijk. En roest in het lager betekent het eind van het lager, want dat draait daardoor steeds minder goed en gaat ten slotte zelfs vastzitten. En dat proces verloopt erg snel. Nou kun je wel iets aan het roesten doen (je moet namelijk het lager uit elkaar halen, schoon en droog maken en licht invetten), maar dat is een heidense klus.

Als het wegdek nat is, worden er dan ook geen HIJC-trainingen gegeven.

Veiligheid

Statistisch gezien geeft skaten of skeeleren een veel grotere kans op blessures dan schaatsen. En die blessures ontstaan bijna altijd door valpartijen. Het is daarom van groot belang dat je valbeschermers draagt. Schaatsen en skeeleren hebben veel met elkaar gemeen, maar het grote verschil zit in de ondergrond waarop je het doet: ijs is glad en als je valt, glij je door en heb je meestal weinig vervelende gevolgen van zo'n val. Asfalt en steen zijn ruw en glijden niet en dus is een val altijd erg vervelend voor kleding en huid en botten. Valbeschermers vangen in eerste instantie de val op (dus minder botbreuken) en zorgen in tweede instantie voor veel minder huidbeschadiging. Dus knie-, pols- en elleboogbeschermers zijn dan ook zeer aan te raden. Die beschermers moeten wel van hard materiaal gemaakt zijn, want daarmee wordt nog het meest het glij-effect bereikt.

En verder is een valhelm verplicht. Als je valt op skates of skeelers, sla je heel vaak met je hoofd op de grond en dat kan levensbedreigende gevolgen hebben. Zonder valhelm mag er daarom bij trainingen van HIJC niet geskeelerd worden.

Techniek

Ga niet sneller dan je techniek toelaat
Van groot belang is dat je snel een aantal basistechnieken onder de knie krijgt: het gaat dan om remmen, sturen, keren, draaien en vallen. Het is erg aanlokkelijk om meteen snel te gaan rijden. Vooral als je de wind in de rug hebt of de weg iets afloopt, bereik je al vlug een relatief hoge snelheid. Maar ga nooit sneller dan je techniek toestaat. Je wendbaarheid op skeelers en de mogelijkheden om te stoppen moet je steeds goed inschatten.

Verkeer

HIJC traint op een min of meer van het verkeer afgesloten circuit maar soms ook op de openbare weg. Weet daarbij wel dat een skater of skeeleraar door de wet beschouwd wordt als een voetganger die ook op het fietspad mag. Is er geen stoep of fietspad pas mag er op de rijbaan geskatet worden. Een skater is dus geen bestuurder in de zin van de wet en kan dus geen aanspraak maken op de voorrangregels voor bestuurders. Alleen daar waar het overige verkeer de voetganger voor moet laten gaan, daar heeft de skater ook voorrang (rechtdoorgaand, op zebra's en bij in- of uitritten).